Hatékonyság és eredményesség vagy békés és támogató jelenlét?
“Néha a család a legnehezebb vállalkozás!” … – No de mi a közös egy jó vállalati vezető és egy családfő, illetve a munkatársak és a családtagok hatékony napi együttműködésében? Miként tudnak különböző személyiségű, habitusú és eltérő értékrendű emberek hatékonyan és eredményesen kollaborálni?
A család az a legkisebb szervezet, ahol együtt élünk más hasonló vagy éppen eltérő viselkedési stílusú emberekkel, kommunikálunk és interakcióban vagyunk, célokat állítunk fel és együtt dolgozunk, hogy elérjük azokat. Sőt együttműködünk, alkalmazkodunk, konfliktusba kerülünk, érdekeket érvényesítünk és mindezt a legkülönfélébb szituációkban. Tehát, üzemeltetjük azt a saját normáink szerint. Családomban pár éve történt egy eset:
Szüleim nálam tartózkodtak egy nyári napon. Délután kezdtek pakolni, hogy indulnak haza mikor hívta őket a kishúgom. Szépen megkérte őket, hogy hazafelé ugorjanak be a közeli kisközértbe és vegyenek neki egy tábla csokit. Édesanyám reakciója a következő volt: “Ne egyél tonna számra édességet kislányom, mert nagyon egészségtelen, de ha annyira kívánod, menj le te a boltba, hiszen csak egy sarokra van. Felnőtt vagy már, meg tudod oldani egyedül is, nem kell a szüleidre várnod.” Édesapám reakciója pedig: „Persze picike, veszünk neked, úgy is ott megyünk el mellette.”
A fenti kis párbeszéd remekül példázza egy szervezet mindennapi műkését. A családomban, mint „szervezetben” az egyik vezető céltudatos, eredményorientált és racionálisan gondolkodó. Édesanyám többször kapott 100%-os éves értékelést a vállalatnál, ahol közel 40 évig dolgozott, kiváló munkaerő volt és a mai napig is példa értékűen vezeti a háztartást. Édesapám, a családunk másik vezetője egy nyugodt, békés, dolgos, maximálisan elkötelezett és segítőkész, igazi jó ember. Édesapámat mindig mindenki szerette, barátságos és jó humorú ember.
Ez a szituáció számomra nem a jó vagy rossz döntésekről és reakciókról szólt, ugyanakkor biztos vagyok benne, hogy mindenki gyorsan el tudja dönteni, hogy melyikkel azonosulna szívesebben. Mindkét viselkedési stílus hozzáadott értéket jelent a szervezet számára.
Emberközpontú egy jó vezető, vagy inkább a feladatok fontosabbak számára? A különbözőségeinkben éppen az a csodálatos, hogy az egyéneknek eltérő értékei vannak és az egyes helyzetekben, illetve pozíciókban és projektekben bármelyikre szükség lehet a kitűzött céloknak megfelelően. De hogy éppen melyikre, azt egy vezetőnek nem mindig könnyű meghatározni.
Hiszek abban, hogy a jó vezetők értik, felismerik és értékelik a munkatársak különböző nagyszerűségeit! Mindenkinek megtalálják a legtesthezállóbb pozíciót és munkakört, miközben arra is figyelnek, hogy a különböző személyiségű munkatársakkal megfelelő habitusban kommunikáljanak.
Egy jó vezető sikerének záloga számtalan tényezőn múlik, de az első és legfontosabb az alapos önismeret!
Az élet pedig a legjobb tanító mester, magam is nagyon sokat merítek belőle. Hivatásommal támogatom a vezetőket és munkatársaikat, hogy eredményesebbek legyenek, leküzdjék az elöttük álló kommunikációs akadályokat, megoldják a problémákat miközben mindannyian jól érezzék magukat a szervezetben!
Címkék: DISC, piros, személyiségtípusok, zöld